تحلیل عملکرد یک سیستم سرمایش تراکمی جدید مجهز به اجکتور و بوستر
کد مقاله : 1027-FDC
نویسندگان
وحید مزارعی *1، علی اکبر دهقان2، زهرا نوروزی1، سعید مزارعی3
1دانشجو، دانشگاه یزد، پردیس فنی و مهندسی، دانشکده مهندسی مکانیک، گروه تبدیل انرژی
2عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه سراسری یزد
3دانشجو، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد قشم
چکیده مقاله
در این مقاله به مدلسازی ترمودینامیکی یک سیستم سرمایشی اجکتوری-آبشاری و شبیه سازی جریان درون اجکتور آن پرداخته شده است. با بکارگیری پنج مبرد CO2، N2O، R123، R170 و R717 و استفاده از روش حلقه تکرار پارامترهای اصلی یک اجکتور مانند نسبت مکش و فشارهای خروجی از آن مورد تحلیل قرار گرفته و بهینه سازی سیکل در نرم افزار EES انجام شد. در این تحلیل که در حالت متغیر بودن پارامترهای طراحی شامل فشار و دمای کندانسور سیکل اجکتور بالادست و دمای اواپراتورهای سیکل اجکتور بالادست و سیکل تبرید تراکمی پایه در پایین دست انجام شد، بیشترین ضریب عملکرد سیکل اجکتوری-آبشاری توسط مبرد N2O-NH3 با ضریب عملکرد 532/4 در فشار بالای MPa 145/7 ایجاد شد. همچنین نتایج نشان داد با افزودن بوستر در مسیر جریان مکش اجکتور می‌توان کیفیت بخار خروجی از اجکتور را تا 5% کنترل کرد.
در نهایت با شبیه سازی جریان درون اجکتور با استفاده از پارامترهای سیکل اجکتوری- آبشاری بهینه شده، نمایشی از ویژگی جریان درون اجکتور برای درک بهتری از جزئیات توزیع فشار، توزیع جریان و بویژه محاسبه نسبت مکش اجکتور ارائه شده است، که این نتایج تطابق مدلسازی ترمودینامیکی با شبیه سازی عددی دارای میانگین خطای 4% می‌باشد.
کلیدواژه ها
سیستم سرمایشی، اجکتور، سیال عامل، بهینه سازی، بوستر
وضعیت: پذیرفته شده