بررسی تجربی و مقایسه آلایندگی بنزین و گاز طبیعی در یک موتور احتراق داخلی |
کد مقاله : 1029-FDC |
نویسندگان |
امید مجنونی *1، مهران شکیبائی1، قنبر علی شیخ زاده2 1فارغ التحصیل کارشناسی ارشد 2استاد |
چکیده مقاله |
در این مقاله واکنشهای شیمیایی احتراق در یک موتور احتراق داخلی دوگانهسوز (بنزین و گاز طبیعی) مورد بررسی قرار گرفته است و با انجام تست معاینه فنی برای یک خودرو با موتور TU5، مقدار آلایندگی برای هریک از گازهای خروجی از اگزوز خودرو، بدست آمده است. نتایج نشان داد درصد حجمی گاز کربنمونوکسید خروجی از اگزوز در حالت بنزین 70 درصد بیشتر از حالت گاز بوده و درصد حجمی گاز کربندیاکسید خروجی از اگزوز نیز 30 درصد نسبت به حالت گاز بیشتر است که این اعداد نسبتاً قابل توجه است. اما عدد لامبدا در حالت گاز برابر با 02/1 و در حالت بنزین برابر 013/1 بوده که کمتر از حالت گاز و به عدد یک (مقدار ایدهآل) نزدیکتر است. راهکاری که برای کاهش عدد لامبدا و نزدیک شدن آن به عدد یک در حالت گاز میتوان درنظرگرفت این است که در جایگاههای گاز طبیعی که فاقد خشککن هستند، از آن استفاده شود تا رطوبت به همراه گاز وارد مخزن خودرو نشده و احتراق سوخت بهشکل بهتری انجام شود. |
کلیدواژه ها |
آلایندگی، احتراق کامل، احتراق ناقص، گاز طبیعی، بنزین، نسبت اکیوالان، عدد لامبدا، خشککن |
وضعیت: پذیرفته شده |