بررسی اثرات تخریب پره بر عملکرد آیرودینامیکی کمپرسور محوری |
کد مقاله : 1037-FDC |
نویسندگان |
امیرحسین زمانی *1، محمدرضا پورسینا1، محمود اشرفیزاده2 1---- 2دانشیار، دانشگاه صنعتی اصفهان |
چکیده مقاله |
پرههای کمپرسور پس از عملکرد طولانی مدت در شرایط کاری دچار تخریب شده که به صورت قابل توجهی بر راندمان آیرودینامیکی آنها اثر میگذارد. در این پژوهش ابتدا نتایج حاصل از شبیهسازی عددی کمپرسور محوری طبقه 37، با نتایج تجربی مقایسه شد. نتایج حاصل از شبیهسازی از تطابق مناسبی با نتایج تجربی برخوردار بوده و حداکثر اختلاف نتایج، برای نسبت فشار کل ۴ درصد و برای راندمان آدیاباتیکی ۵/۳ درصد میباشد. در مرحله بعدی مکانیزم تخریب بر روی پرههای کمپرسور با دو روش اضافه کردن ضخامت به پروفیل پرههای کمپرسور و افزودن زبری سطح بررسی شد. افزودن ضخامت تاثیر مهمی بر کاهش محدوده عملکردی کمپرسور میگذارد. حداکثر کاهش دبی جرمی در ناحیه خفگی در اثر افزودن ضخامت ۰/۳ میلیمتر، ۷۹/۳ درصد میباشد. زبری سطح باعث افت بیشتر فشار و راندمان آدیاباتیکی در مقایسه با افزودن ضخامت به پره میگردد. حداکثر کاهش نسبت فشار کل ۵۴/۵ درصد و راندمان آدیاباتیکی ۲۴/۵ درصد میباشد که در زبری با ارتفاع معادل ۱۰۰ میکرومتر رخ میدهد. علاوه بر این زبری سطح بر روی پره چرخان، نقش مهمتری در کاهش عملکرد کمپرسور و راندمان نسبت به زبری سطح بر روی پره ساکن ایفا میکند. |
کلیدواژه ها |
پرههای ساکن و چرخان کمپرسور - نسبت فشار - راندمان آدیاباتیکی - افزودن ضخامت به پره - زبری سطح |
وضعیت: پذیرفته شده |