بررسی عددی تأثیر چیدمان دنده بر انتقال حرارت کانال خنککننده توربین گازی |
کد مقاله : 1044-FDC |
نویسندگان |
امیر مهردار *1، رضا ولی زاده2 1مهندسی مکانیک، دانشکده مکانیک، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران 2ریخته گری دقیق پارس، شاهرود، ایران |
چکیده مقاله |
توربین های گازی نقش مهمی در تولید نیروی محرکه در صنایع دارند و در پیکربندی های مختلفی مورداستفاده قرار می گیرند. پره های روتور به دلیل تحمل بار حرارتی و ساکن مهمترین جزء توربین گازی محسوب می شوند. انتقال حرارت در لایهمرزی آشفته در مقایسه با لایه مرزی آرام بیشتر خواهد بود به همین دلیل استفاده از دنده در داخل کانال های خنک کننده یک راه مؤثر برای افزایش سرعت انتقال حرارت به جریان سیال در پره های توربین است که با ایجاد آشفتگی بر روی مرز دیواره باعث افزایش خنکشدن پره می شود. در این تحقیق، از انواع مختلف چیدمان های دنده در پنج مورداستفاده شد و آنالیز جریان با کمک نرم افزار Ansys Fluent V.19.2 تعیین می شود. در این پژوهش عدد رینولدز در محدوده 10000 تا 30000 برای پارامترهای مختلف مانند دما و سرعت مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفته است. پیش بینی می شود که دنده ها با چیدمان مختلف نرخ انتقال حرارت را در کانال مستطیلی افزایش دهند. دمای سطح بالا و پایین و میانگین آن برای کانال با مقطع 300*100*80 مقایسه شد. نتایج نشان می دهد که دنده با چیدمان نوک تیز، بالاترین انتقال حرارت را دارا می باشد. |
کلیدواژه ها |
خنک کننده پره؛ توربین گازی؛ انتقال حرارت؛ کانال آجدار؛ افزایش آشفتگی؛ شبیه سازی |
وضعیت: پذیرفته شده |