تعیین ضریب فشار و دمای سطح پره Mark II به روش انتقال حرارت مزدوج
کد مقاله : 1071-FDC
نویسندگان
یاسر بزی، سعادت زیرک *
دانشجوی دکتری دانشگاه سمنان
چکیده مقاله
در کار حاضر بهترین مدل توربولانسی برای تعیین ضریب فشار و توزیع دمای سطح پره Mark II تعیین می شود. معادلات حاکم و مدل های توربولانسی معرفی شده اند و تحلیل عددی در نرم افزار فلوئنت انجام شده است. ضریب فشار در سطح فشار پره با اکثر مدل های توربولانسی تطابق بالایی را با نتایج تجربی نشان می دهد. اما در سطح مکش پره، مدل سه معادله ای k-kl-omega در عبور از ناحیه شوک روی پره مقداری خطا نشان می دهد و نتایج سایر مدل ها بر نتایج تجربی منطبق بوده است. در بررسی تغییرات دمای سطح پره، تحلیل با مدل سه معادله ای transition k-kl-omega اختلاف بیشتری با داده‌های تجربی نسبت به سه مدل دیگر تنش رینولدز RSM نشان داد و در نهایت مدل RSM-BSL با حداکثر خطای 4 درصد انتخاب شد. پره مورد تحلیل دارای سوراخ های خنک کاری می باشد و از این رو، دامنه حل که گاز داغ اطراف پره، بدنه پره و سوراخ های خنک کاری را در بردارد بصورت انتقال حرارت مزدوج تحلیل شده است.
کلیدواژه ها
ضریب فشار، دمای پره توربین، انتقال حرارت مزدوج، پره Mark II، مدل توربولانسی، تحلیل عددی
وضعیت: پذیرفته شده