مطالعهی عددی عملکرد یک موتور جت مجهز به پسسوز و شعله نگهدار در شرایط کاری مختلف |
کد مقاله : 1083-FDC |
نویسندگان |
امیر گودرزی1، رضا شریف زاده1، اصغر افشاری *2 1دانشگاه تهران 2دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
موتورهای جت دستگاههایی بسیار غیرخطی با محدوده کاری وسیعی میباشند و اصلیترین وظیفهی موتورهای جت، تولید نیروی پیشران مناسب در عین حفظ ایمنی و پایداری در شرایط کاری میباشد. محدودهی کاری دراین سیستمها براساس شرایط پرواز تعریف میشود. ارتفاع پرواز و عدد ماخ، نقاط کاری را برای موتور تعریف میکنند. مشخصههای عملکردی این موتورها در شرایط کاری مختلف نسبت به نقطه طرح دچار تغییر و افت میشوند. در این مقاله تاثیر استفاده از پسسوز در ارتفاعها و ماخهای مختلف کاری مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین مشخصات کلی موتور توسط روش صفر بعدی مورد تحلیل قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد که در ارتفاعهای بالاتر میزان بازده اجزای موتور و نیروی پیشران کاهش مییابد که استفاده از پسسوز میتواند این کمبود را جبران کند. همچنین تاثیر استفاده از شعله نگهدارها با استفاده از روشهای حل عددی مورد بررسی قرار گرفته است.نتایج نشان میدهد که استفاده از شعله نگهدارها باعث افزایش میزان بازده احتراق و نیروی پیشران میشود. |
کلیدواژه ها |
موتور جت، دینامیک سیالات محاسباتی، تحلیل سیستمی، احتراق، پسسوز، شعله نگهدار |
وضعیت: پذیرفته شده |