شبیه سازی کاهش ناکس محفظه احتراق توربین گازV94.2
کد مقاله : 1117-FDC
نویسندگان
حکیم انتظاریان جویباری1، بهمن اسدی *2، ابوالحسن عسگرشمسی3
1گلپایگان اصفهان دانشکده فنی مهندسی گلپایگان
2هیات علمی
3عضو هیئت علمی
چکیده مقاله
فرآیند احتراق از جمله فرآیندهای آلوده کننده محیط زیست است. لازمه بهینه سازی سیستم‌های احتراق، حداکثر نمودن بازدهی احتراق، کاهش مصرف سوخت و در عین حال کاهش آلاینده‌های ناشی از احتراق است. در این پژوهش به شبیه سازی اکسیدهای نیتریک خروجی از محفظه احتراق توربین گازی V94.2 و بررسی عوامل موثر در تشکیل این آلاینده از جمله تغییر دمای ورودی، تغییر دمای سوخت ورودی و همچنین تغیر مقدار شدت توربولانسی هوای ورودی و تغییر آرایش سوراخ‌های ورودی هوا پرداخته شده است. در نهایت این نتایج حاصل شد که با افزایش دمای هوای ورودی به محفظه، بیشینه دمای خروجی از محفظه کاهش پیدا کرده است که بالطبع با کاهش دمای خروجی، کسر جرمی آلاینده نیتروژن‌اکسید هم مقدارش کاهش پیدا کرده است. همچنین با افزایش دمای سوخت ورودی به محفظه این نتیجه حاصل شده است که مقدار نیتروژن‌اکسید در خروجی محفظه کاهش پیدا کرده است. در نهایت هم با افزایش مقدار شدت توربولانسی هوای ورودی به محفظه مشخص شده است که مقدار کسر جرمی آلاینده در خروجی از محفظه کاهش پیدا کرده است.
کلیدواژه ها
محفظه احتراق، آلاینده، اکسیدهای نیتریک، توربین گازی V94.2، توربولانس، نیتروژن اکسید، کسر جرمی
وضعیت: پذیرفته شده