مطالعه اثر نانوذرات بر خواص ترموفیزیکی و رفتار رئولوژیکی سیال خنک کاری در موتورهای احتراقی- بخش اول: تغییرات لزجت و ضریب انتقال هدایت
کد مقاله : 1122-FDC
نویسندگان
امیرحسین عادلی1، امید نبی ئی2، محمد آزادی *، مجتبی بیگلری2
1فارغ التحصیل دانشکده مکانیک دانشگاه سمنان- مدیر اجرایی پروژه در مدرسه اشتغال شریف
2دانشگاه سمنان
چکیده مقاله
سیستم خنک کننده یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های تاثیرگذار بر کارکرد موتور می‌باشد. این سیستم انتقال حرارت و اقتصاد سوخت را افزایش می‌دهد که منجر به بهبود عملکرد موتور می‌شود. اغلب موتورهای احتراق داخلی سیال خنک کننده دارند که می‌تواند هوا یا خنک کننده مایع باشد که در مبدل حرارتی (رادیاتور) جریان داشته و بوسیله هوا خنک می‌شود. انتقال حرارت درون رادیاتور می‌تواند از راه افزایش سطح انتقال حرارت و افزایش ضریب انتقال حرارت افزایش یابد. ضریب انتقال حرارت می‌تواند با استفاده از روش های انتقال حرارت مناسب‌تر و یا از راه بهبود خواص ترموفیزیکی ماده انتقال حرارت مانند سیالات خنک‌ساز افزایش یابد. در این مطالعه، دو نمونه از خواص ترموفیزیکی سیال پایه که محلولی از آب مقطر و اتیلن گلیکول با درصد حضور برابر است، پس از افزودن نانوذرات اکسید تیتانیم و سیلیسیم در دو دمای 30 و 60 درجه سانتیگراد بررسی گردیده است. لزجت و ضریب انتقال حرارت هدایت نانوسیال تهیه شده در دو غلظت حجمی 1 و 2 درصد اندازه‌گیری و با مدل‌های تئوری متفاوت صحت سنجی شده‌اند. نتایج، نشان دهنده بهبود انتقال حرارت به میزان 8 و 17 درصد به ترتیب برای دمای 30 و 60 درجه سانتیگراد است.
کلیدواژه ها
نانو‌سیال خنک کاری، ضریب انتقال حرارت جابجایی، لزجت، چگالی، نانو اکسید تیتانیم، نانو اکسید سیلیسیم
وضعیت: پذیرفته شده