مطالعه اثر نانوذرات بر خواص ترموفیزیکی و رفتار رئولوژیکی سیال خنک کاری در موتورهای احتراقی- بخش دوم: تغییرات تنش برشی
کد مقاله : 1123-FDC
نویسندگان
امیرحسین عادلی1، امید نبی ئی2، محمد آزادی *، مجتبی بیگلری2
1فارغ التحصیل دانشکده مکانیک دانشگاه سمنان- مدیر اجرایی پروژه در مدرسه اشتغال شریف
2دانشگاه سمنان
چکیده مقاله
سیستم خنک کننده یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های تاثیرگذار بر کارکرد موتور می‌باشد. این سیستم انتقال حرارت و اقتصاد سوخت را افزایش می‌دهد که منجر به بهبود عملکرد موتور می‌شود. در اغلب موتورهای احتراق داخلی سیال خنک کننده شامل سیال پایه و نانوذرات افزودنی به آن در مبدل حرارتی (رادیاتور) جریان داشته و بوسیله هوا خنک می‌شود. عملکرد سیستم خنک کنده مایع کاملا تحت تاثیر ویژگی های سیال پایه و ذرات افزودنی به آن می‌باشد. برای گردش سیال در این سیستم خواص رئولیژیکی و ترموفیزیکی نانوسیال برای محاسبات پمپاژ عملکرد اهمیت بسیار بالایی دارد. در این مطالعه، دو نمونه از خواص ترموفیزیکی سیال پایه که محلولی از آب مقطر و اتیلن گلیکل با درصد حضور برابر است، پس از افزودن نانوذرات اکسید تیتانیم و سیلیسیم در دو دمای 30 و 60 درجه سانتیگراد بررسی گردیده است. لزجت و رفتار رئولوژیکی نانوسیال تهیه شده در دو غلظت حجمی 1 و 2 درصد بررسی و با مدل‌های تئوری متفاوت صحت سنجی شده‌اند. نتایج، نشان دهنده کاهش تنش برشی با افزایش دما و افزایش آن با افزایش غلظت حجمی نانوذرات می‌باشد.
کلیدواژه ها
نانو‌سیال خنک کاری، تنش برشی، سیال غیر نیوتونی، نانو اکسید تیتانیم، نانو اکسید سیلیسیم
وضعیت: پذیرفته شده