بررسی آثار حجم رزونانس منیفولد هوای موتور بنزینی بر عملکرد آن |
کد مقاله : 1128-FDC (R2) |
نویسندگان |
فاضل فریدونیان * دانشجو کارشناسی |
چکیده مقاله |
مهمترین وظیفه منیفولد هوای ورودی، انتقال هوا و سوخت یا تنها هوا به داخل پورت سرسیلندر موتور است. این از قطعه باید به صورتی طراحی شود تا بتواند هوای موردنیاز موتور خودرو را در شرایط مختلف کارکرد آن با کمترین افت فشار سرعت تامین کند و بصورت یکسان از نظر دبی و نسبت هوا به سوخت بین سیلندرهای موتور تقسیم نماید. همچنین اختلاط بخارات روغن و بخارات بنزین موتور در آن بصورت یکسان بین سیلندرهای مختلف پخش شود. برای رسیدن به این مهم نیاز است که منیفولد هوا به بهینهترین حالت طراحی شود. در این تحقیق موتور TU5 موردبررسی قرارگرفته شده است. موتور موردنظر در نرمافزار GT-SUITE طراحی و شبیهسازیشده و اطلاعات موردنظر برای این مدلسازی بهصورت عملی استخراجشده است. مدل طراحیشده در نرمافزار با استفاده از دادههای شرکت IPCO با درصد خطای 0.045 صحهگذاری شده است. سپس با استفاده از مدل موردنظر به بررسی حجم رزونانس در منیفولد هوا پرداختهشده است. دو مدل موتور با استفاده از حجم رزونانس و بدون استفاده از حجم رزونانس در منیفولد هوای ورودی طراحی و مقایسه شده است. نتایج حاصله از این مقایسه نشان میدهد که موتور دارای حجم رزونانس، افزایش توانی در حدود 10 کیلووات در دور موتور 6000 دور بر دقیقه داشته است. |
کلیدواژه ها |
منیفولد هوا، موتور TU5، نرمافزار GT-SUITE، ،حجم رزونانس |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |