شبیهسازی عددی خنککاری باتری لیتیوم-یون توسط نانوسیال آلومینیوم اکسید-نانولوله کربن |
کد مقاله : 1161-FDC (R1) |
نویسندگان |
امیرحسین سرخوش *1، احسان هوشفر2 1دانشگاه تهران، پردیس دانشکدگان فنی، دانشکده مهندسی مکانیک 2دانشگاه تهران، دانشکده مهندسی مکانیگ |
چکیده مقاله |
یکی از مهمترین اجزای خودروهای برقی باتری است که نقش اصلی را در خودروهای برقی و نقش مکمل را در خودروهای هیبرید ایفا کرده است. باتریهای لیتیوم یون، در بین گزینههای دیگر با توجه به قیمت تمامشدهی پایینتر، طول عمر و چگالی انرژی بالا، مورد توجه و استفادهی بیشتری قرار گرفته است. اما مشکلات گرمایی مربوط به این باتریها، استفاده از آنها برای مصارف بالای انرژی را با محدودیتهایی روبرو کردهاست. از این رو، خنککاری و مراقبت باتری لیتیوم یون از اهمیت ویژهای برخوردار است. استراتژیهای خنککاری باتری به سه دسته اصلی خنککاری فعال، خنککاری غیرفعال و خنککاری ترکیبی تقسیمبندی شده است. در پژوهش حاضر، با استفاده از شبیهسازی دینامیک سیالات محاسباتی، روش خنککاری فعال با مبرد نانو سیال نانو لوله کربن و آلومینیوم اکسید دمای ماکزیمم باتری کاهش داده شد و در نهایت این دما به 6/303 کلوین رسید و رینولدز محاسبه شده 1197 بوده و جریان آرام بر سیستم خنککاری حاکم بوده است. |
کلیدواژه ها |
خنککاری باتری، باتری لیتیوم یون، خودروهای برقی، نانوسیال آلومینیوم اکسید-نانو لوله کربن |
وضعیت: پذیرفته شده |