بررسی سوخت بیواتانول با درصدهای مختلف در توان، گشتاور و راندمان موتور EF7 |
کد مقاله : 1165-FDC |
نویسندگان |
امیر محمد جدیدی *1، علیرضا براتیان2، سیدامیرحسین میرصانع2، علیرضا حاجی علی محمدی2 1خیر 2دانشگاه سمنان |
چکیده مقاله |
استفاده رو افزون از سوختهای فسیلی، کاهش ذخایر موجود و مسئله آلایندههای زیست محیطی محققان را در جهت یافتن منابع تجدیدپذیر و ترجیحا غیرفسیلی برای تامین انرژی مجاب نموده است. در دهه گذشته استفاده از سوختهای گیاهی که آلایندگی کمتری دارند بسیار مورد توجه صنعت و محققین قرار گرفتهاند. متانول و اتانول را از نفت خام و گاز طبیعی نیز میتوان بدست آورد، ولی در این میان اتانول از اهمیت بیشتری برخوردار است، چرا که به عنوان یک تجدیدپذیر به آسانی و از مواد آلی مانند دانههای گیاهی یا چغندر قند و غیره هم قابل حصول هستند. هنگامی که اتانول به صورت کامل بسوزد، حاصل آن فقط آب و دی اکسید کربن است. به دلیل همین موضوع به لحاظ کاهش آلایندههای محیطی مورد توجه بوده و سوخت مناسبی برای بخش حمل و نقل عمومی محسوب میشود.. استفاده از چنین سوختهایی باعث تغییراتی در تولید توان، گشتاور و راندمان موتور خواهد شد که در این مقاله، سوخت بنزین با اتانول 96 درصد به صورت سه مخلوط E5، E10 و E15 تهیه شد و در موتور EF7 مورد بررسی قرار خواهد گرفت همچنین نتایج بدست آمده با پژوهشی مشابه که از اتانول 8/99 درصد برای تهیه سوخت ترکیبی استفاده شد، مقایسه شد. نتایج نشان داد که سوخت ترکیبی E15 که از اتانول با غلظت 96 درصد تهیه شده است، عملکرد موتور را افزایش می-دهد. همچنین بیشترین مقدار گشتاور در دور 3000 رخ داد و برابر است با 2/118 نیوتن متر که نشان میدهد نسبت به بنزین خالص 62/4 درصد افزایش داشته است. |
کلیدواژه ها |
موتور احتراق داخلی، سوختهای ترکیبی، اتانول، گشتاور و توان |
وضعیت: پذیرفته شده |