شبیه‌سازی ریخته‌گری مرکب آلومینیوم-چدن بلوک سیلندر و اثر دما پیش‌گرم قالب در کاهش عیوب انقباضی در فرآیند ریخته‌گری
کد مقاله : 1170-FDC
نویسندگان
سید مهدی حسینی *1، علیرضا حاجی علی محمدی1، علی جدلی1، محمد کامیاب2، انسیه عامری1
1دانشگاه سمنان
2دانشگاه سمنان، شرکت تحقیق، طراحی و تولید ایران خودرو (ایپکو)
چکیده مقاله
در این مقاله، اثر دما پیش‌گرم بر نحوه توزیع جریان حرارتی، انجماد و پیش‌بینی عیوب ریخته‌گری بلوک سیلندر با استفاده از روش ریخته‌گری دقیق مرکب آلیاژ آلومینوم یکپارچه چدن در نرم‌افزار شبیه‌سازی ریخته‌گری پروکست (ESI Procast) صورت پذیرفته است. در این بررسی اثرات دمای پیش‌گرم قالب در سه دما 200، 250 و 300 درجه سانتیگراد اعمال شد و محل و ابعاد وقوع عیوب ریخته‌گری از جمله حضور عیوب انقباضی به صورت کمی و کیفی بررسی شده است. در ادامه در شرایط واقعی، عملیات ذوب و ریخته‌گری در شرایط مطلوب انجام شده و نتایج شبیه‌سازی با نتایج واقعی مورد مقایسه قرار گرفته است. نتایج نشان داده است افزایش دما پیش‌گرم قالب سبب کاهش احتمال حفرات انقباضی شده است. براساس نتایج کم‌ترین زمان نقاط داغ در دما پیش‌گرم 150 درجه سانتیگراد و همچنین کم‌ترین مدول حرارتی و حفرات انقباضی در دمای پیش‌گرم 250 درجه سانتیگراد رخ داده است. در نهایت می‌توان اشاره کرد استفاده از نرم‌افزار شبیه‌سازی ریخته‌گری پروکست، طراحی ریخته‌گری و انجماد را با دقت بیشتر و صرف هزینه کمتری، می‌توان انجام داد.
کلیدواژه ها
شبیه‌سازی ریخته‌گری، پروکست، عیوب ریخته‌گری، دمای پیش‌گرم، معیار نیاما، حفرات انقباضی، ریخته‌گری یکپارچه آلومینیوم-چدن
وضعیت: پذیرفته شده