تحلیل جریان و انتقال حرارت تک جت برخوردی به سطح محدب نامتقارن |
کد مقاله : 1176-FDC |
نویسندگان |
امیر بیگ محمد حجازی، مهران رجبی زرگرآبادی * دانشگاه سمنان |
چکیده مقاله |
یکی از موثرترین روشهای خنک کاری سطح داغ استفاده از جتهای برخوردی میباشد. این پژوهش به شبیه سازی عددی و تجربی انتقال حرارت جت برخوردی به سطح محدب نامتقارن پرداخته شده است. برای این منظور شبیه سازی در نرم افزار انسیس فلوئنت برای اعداد رینولدز تقریبی 21000 و 31000 و فواصل نسبی برخورد 2 و 5 انجام شده است سطح محدب مورد بررسی دارای دو شعاع انحنا با مقادیر 20 و 30 سانتی متر است. در این پژوهش سیال جت برخوردی ، هوا با دمای 25 درجه سانتیگراد در نظر گرفته شده است. نتایج عددی و تجربی بدست آمده نشان می دهد که با افزایش فاصله ی جت از سطح مورد بررسی میزان کاهش دما و خنک کنندگی کاهش یافته است. . نتایج شبیه سازی عددی به دست آمده از مدل k-ω-SST مطابقت قابل قبول با مقادیر تجربی دارد. همچنین در ناحیهای که انحنای سطح بیشتر است، اثر جت کمتر بوده و در این ناحیه افزایش دمای سطح مشاهده می شود. همچنین با کاهش فاصلهی جت از سطح مورد بررسی عدد ناسلت افزایش مییابد. نتایج تجربی و عددی این تحقیق نشان می دهد که با افزایش عدد رینولدز جت عدد ناسلت در هر دوسمت سطح برخورد افزایش می یابد. |
کلیدواژه ها |
انتقال حرارت، جت برخوردی، سطح محدب، نامتقارن |
وضعیت: پذیرفته شده |