بررسی رشد یخ شبنم روی بال مستطیلی بدون بالک و با بالک
کد مقاله : 1180-FDC
نویسندگان
محمد حسن جوارشکیان *1، سمانه زرگرقوچانی2
1دانشگاه فردوسی مشهد
2ندارد
چکیده مقاله
یخ‌زدگی می‌تواند بر دقت کنترل، میزان مصرف سوخت و محدوده پرواز پهپادها تأثیر بگذارد بنابراین ارائه راهکارها برای بهبود عملکرد پهپادها در شرایط یخ‌زدگی مطرح می‌شوند. از آنجایی که بیشتر تحقیقات که بر روی یخ زدگی انجام شده در اعداد رینولدز بالا بوده است بنابراین در این مطالعه اثر تجمیع یخ بر عملکرد آئرودینامیکی یک بال پهپاد (بال مستطیلی ناکا 0020) در حالت بدون بالک (وینگلت) و با بالک (وینگلت) توسط نرم افزار فنس اپ در عدد رینولدز 5^10 ×67/2 در زاویه حمله 10 درجه بررسی شد. نصب بالک بر روی پهپاد به دلیل تغییراتی که در زاویه حمله و توزیع جریان هوا ایجاد می کند می تواند اثرات مهمی بر روی کاهش یخ زدگی بال ایفا نماید. به علت پایین بودن سرعت جریان، از الگوریتم فشار مبنا و همچنین از مدل آشفتگی اسپالارت-آلماراس در این نرم افزار تجاری استفاده گردید نتایج نشان می دهد که پروفیل یخ تولید شده روی لبه حمله ایرفویل به دلیل فرورفتگی های بالا و پایین توده یخ، باعث ایجاد یک جریان چرخشی در این ناحیه شده که باعث افزایش ضریب پسا فشاری و کاهش ضریب برآ نسبت به بال بدون یخ می شود.
کلیدواژه ها
یخ‌زدگی بال، بال مستطیلی، تجمیع یخ ، بالک (وینگلت)
وضعیت: پذیرفته شده