بررسی تجربی ضریب پسا سیم بکسل به منظور کاهش تلفات توری تونل باد عمودی |
کد مقاله : 1183-FDC |
نویسندگان |
سبحان اردکانی *1، محمدعلی اردکانی2، فواد فرحانی بغلانی2 1پژوهشکده مکانیک سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران 2سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران |
چکیده مقاله |
تونل باد عمودی شبیه ساز واقعی سقوط آزاد از هواپیما میباشد که چتربازان جهت آموزشهای پروازی از آن استفاده میکنند. ابتدای اتاق پرواز توری محافظی از شبکهی سیمهای چند رشتهای (سیم بکسل) نصب شده است که مانع سقوط افراد میشود. باتوجه به اینکه، بیشترین سرعت جریان هوا، در محل قرارگیری توری محافظ است، لذا افت فشار و تلفات دراین قسمت از تونل باد بالا، و در حدود 25% تا 30% از تلفات کل تونل باد میباشد. در صورتیکه بتوان افت ناشی از توری محافظ را کاهش داد، مصرف انرژی تونل باد و درنتیجه کارایی تونل باد از لحاظ سرعت را میتوان به طور قابل ملاحظهای بهبود بخشید. توری محافظ از سیم بکسلهای 1 تا 3 میلی متری تشکیل شده که به صورت مربعهایی به ضلع 4 تا 6 سانتیمتر بافته میشوند، لذا چیدمان توری محافظ به صورت اجسام لبه پهن با مقطع دایره، با چیدمان موازی میباشند. در این تحقیق از استوانه و سیم بکسل به قطر 3 میلیمتر در بازه 1500≤Re≤3200 اندازهگیریها صورت پذیرفت. نتایج نشان میدهد با توجه به وجود زبری در سیم بکسل در مقایسه با استوانه، در بازه رینولدز مورد نظر ضریب درگ سیم بکسل افزایش یافته است. |
کلیدواژه ها |
جریان سنج سیم داغ، چیدمان اجسام لبه پهن، تونل باد عمودی، ضریب درگ |
وضعیت: پذیرفته شده |