مدل سازی چنددقتۀ افت فشار در ردیف پرۀ توربین بر اساس همبستگی های تجربی و شبیه سازی های عددی
کد مقاله : 1205-FDC
نویسندگان
ابراهیم افشاری، وحید اصفهانیان *
دانشگاه تهران
چکیده مقاله
طراحی کارآمد و تخمین راندمان در ردیف پرۀ توربین ها نیازمند تخمین دقیق ضریب افت فشار می باشد. درحالی که همبستگی های تجربی زیادی برای تخمین این ضریب ارائه شده اند، آنها دقت پایینی در پیش بینی این ضریب دارند زیرا این همبستگی ها از طریق آزمایش های محدود بر روی تعداد کمی ردیف پره به دست آمده است. هدف این پژوهش بهبود دقت همبستگی های تجربی در تخمین ضریب افت فشار در ردیف پرۀ توربین ضربه ای می باشد. در این مطالعه، یک رویکرد مدل سازی چندقته پیاده سازی شده است ک در آن از هر دو دادۀ با دقت بالا و با دقت پایین به منظور اجتناب از انجام تعداد زیادی شبیه سازی عددی با بار محاسباتی بالا استفاده شده است در پژوهش حاضر، داده های با دقت کم، متشکل از 121نقطه، از مدل تجربی آنگیر انتخاب شد، درحالی که 12 داده با دقت بالا از طریق شبیه سازی معادلات ناویر-استوکس میانگین گیری شدۀ رینولدز به دست آمد. در نهایت، نتایج حاصل با چهار دادۀ شبیه سازی عددی مستقل مقایسه شد و سطح پاسخ بهتری نسبت به مدل تجربی آنگیر به دست آمد (در برخی نقاط تا %30 دقت بهتر).
کلیدواژه ها
ضریب افت فشار، ردیف پرۀ توربین، روش چنددقته
وضعیت: پذیرفته شده