مطالعه پارامترهای موثر بر فلاتر کوپل خمش-پیچش دیسک پره دار |
کد مقاله : 1211-FDC |
نویسندگان |
مهسا مهاجر1، محمد مهدی خطیبی *2، سعادت زیرک1، سهیل غبرائی3 1دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه سمنان 2عضو هیات علمی دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه سمنان 3گروه مپنا، شرکت توگا، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
فلاتر یک ارتعاش خودالقا است که تضعیف نمی شود و تداوم می یابد، این پدیده در نتیجه اثر متقابل سه نیروی الاستیک، آیرودینامیک و اینرسی رخ می دهد و می تواند در مدت زمان کوتاه منجر به شکست پره گردد، از این رو بررسی پدیده فلاتر و ارزیابی مرز های پایداری از جمله مهمترین پدیده های آیروالاستیسیته است که باید مورد بررسی قرار گیرد. در این مقاله آنالیز آیروالاستیک کوپل خمش-پیچش پره توربوماشین یک کسکید میزان و پارامتر های موثر بر وقوع فلاتر مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور پره ها به صورت یک مقطع دو بعدی معادل مدل سازی و میرایی به صورت سازه ای در معادلات حرکت گنجانده شده است. همچنین برای استخراج ضرایب آیرودینامیکی ایرفویل و محاسبه نیروهای وارد بر ایرفویل، تئوری آیرودینامیکی ناپایدار وایتهد مد نظر قرار گرفته است. با حل مسئله مقدار ویژه حاکم بر حرکت در یک محدوده مشخص از سرعت جریان و با ترسیم بخش حقیقی مقدار ویژه بر حسب سرعت، وقوع فلاتر قابل تشخیص است. به منظور بررسی اثر تعداد پره بر وقوع فلاتر، تعداد پره تا حد ممکن تغییر یافته است. نتایج حاصل نشان می دهد که بازای کاهش هر دو پره در کسکید سرعت فلاتر به طور متوسط 3.2 درصد کاهش می یابد. |
کلیدواژه ها |
تعداد پره- توربوماشین- دیسک پره دار - فلاتر- وایتهد |
وضعیت: پذیرفته شده |